maanantai 27. toukokuuta 2013

Ikiaikainen prepaid -liittymä



Kaste on kummallinen juttu. Oikeastaan siinä ei tapahdu mitään kovin erikoista: pappi puhuu, laittaa vähän vettä lapsen päähän, tekee ristinmerkin. Lauletaan pari virttä, sanotaan uskontunnustus, siunataan lapsi, rukoillaan. Useimmiten lapsen nimi kerrotaan ristiäisissä ensimmäistä kertaa ja sen moni juhlan ytimeksi mieltääkin. Teologisesta näkökulmasta kaste on kuitenkin iso ja vähän mystinenkin juttu, jossa tapahtuu suuria asioita. Mutta mitä?

Olen niitä ihmisiä, jotka herkistyvät helposti. Viimeksi kastejuhlissa ollessani en pitänyt nenäliinaa käden ulottuvilla ja se oli virhe. Heti toimituksen alkuvaiheessa ryöpsähtivät sylikummin kyyneleet, sitten minun. Yritin piilottaa vuotavat silmäni ja nenäni kameran taakse. Ristiäisissä itkettää vanhempien onni, lapsen pienuus, kauniit sanat, kaikki se hyvä mitä lapselle ja hänen perheelleen siinä hetkessä pyydetään ja toivotaan.

Kaikkeen siihen herkkyyteen nähden luterilaisen kirkon verkkosivuilla kasteesta kertominen aloitetaan hyvin käytännönläheisesti. Aluksi sanotaan, että ”kastejuhlassa ihminen saa kasteen, jonka myötä hänestä tulee kotiseurakuntansa ja koko maailmanlaajuisen kirkon jäsen.” Kuulostaa hieman… noh, byrokraattiselta. Onneksi juttu jatkuu: ”Kasteessa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen. Kasteessa ihminen saa jotain, minkä vain Jumala voi hänelle lahjoittaa: uskon, armon ja siunauksen.” Nyt paranee! Uskoa, armoa, siunausta. Sekin tulee selväksi, ettei nimi ole ihan sivuseikka. Olemme nimeltä kutsuttuja, Jumalaakin kiinnostaa, millä nimellä sitä Virtasen perheen nuorimmaista voi kutsua. Lopuksi kerrotaan, että kaste on tärkein kirkollisista toimituksista ja uskonelämän perusta. Kuulostaa jykevältä. Ja sitten vielä tämä: ”sen liitto on varma silloinkin, kun oma uskomme horjuu”. Siinä on jotain lohdullista, liikuttavaakin. Kaikki ei ole aina itsestä kiinni.

Kuten rippikoulussa ja uskontotunnilla on opetettu, kaste on myös sakramentti, pyhä toimitus. Näin siksi, että se on Jeesuksen asettama, aivan kuten ehtoollinenkin. "Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matteus 28:18-20). 

Yksityiskohtiin Raamatussa ei mennä. Ei sanaakaan oikeasta kastamisiästä, ei voileipäkakusta, kummeista (!), ei kastemaljasta. Usein sanotaan, että kasteessa jaetaan armoa näkyvien elementtien avulla. Jeesus itsekin muuten kävi kasteella, koki sen tärkeäksi.

Tässä vaiheessa lienee tarpeen korostaa, että Kummitäti ei ole pappi, ei edes teologi. Olen kirkon palveluksessa, mutten tee hengellistä työtä. Sen sijaan joudun useinkin miettimään, miten kirkosta tai hengellisistä asioista puhutaan niin, että se kuulostaisi nykyihmisen korvaan tolkulliselta.

Selventääkseni asiaa ennen kaikkea itselleni olen ajatellut, että kaste on kuin prepaid -liittymä. Lapselle avataan yhteys Jumalaan. Kaikki puhelut ja viestit on etukäteen maksettu, koko hänen elämänsä ajaksi. Linja on auki, Jumala on aina valmis kuuntelemaan ja auttamaan, kestämään kiukkuiset palautepuhelutkin. Elämässä saattaa tulla myös tilanteita, jolloin Jumala soittaa. Hän ei kuitenkaan pakota vastaamaan, siihen voi käyttää sitä kuuluisaa vapaata tahtoaan. 

Toivon, että Kummityttö muistaa oman prepaid -liittymänsä olemassaolon varsinkin silloin kun maailma murjoo tai joltakin toiselta ihmiseltä on vaikea saada hyväksyntää.

Kreikaksi sakramentti on muuten mysterion, mysteeri. Kastejuhlissa käyneenä voin ymmärtää, miksi. Aivan kuin sinne vaippapinojen, hikoilevien sukulaissetien, siistissä rivissä olevien kahvikuppien ja univelkaisten vanhempien keskelle laskeutuisi hetkeksi jotain pyhää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti